Skupina vyráža na „Od A do B Tour“. Príde aj do Bratislavy.
Celkovo deviaty radový a prvý v druhom štvrťstoročí existencie Tata Bojs – to je nový album s mnohoznačným názvom A / B, ktorým kapela nadväzuje na minuloročný dvojsingel Strana A. Novinka, na ktorú si fanúšikovia museli počkať dlhé štyri roky, vyšla 9. októbra a – ako už samotný obal napovedá – prináša skutočne farbisté hudobné chute. Tie poskytnú nejedno prekvapenie, napríklad v podobe zaujímavých hostí alebo Mardošovho hlavného „speváckeho partu“ v jednej z piesní či pre Tata Bojs možno až nečakane „prístupného“ zvuku!
„Nemyslím si, že by sme sa vedome rozhodli pre nejaký konkrétny zvuk. A už vôbec nie z hľadiska jeho prípadnej prístupnosti. Je to skôr tak, že zvuk si vyberie nás, respektíve konkrétne pesničky. No, je pravda, že na albume sme chceli použiť viac elektroniky, ochutiť ju tzv. „osemdesiatkovým“ zvukom súčasnosti,” komentuje Mardoša a Milan Cais dodáva: „Hoci sme na začiatku mali určitú zvukovú víziu, bol som prekvapený, ako sa album vyvinul v celkom počúvateľnú popovú dosku.“
Nenechajte sa však zmiasť! Nič z vyššie spomínaného neznamená v prípade Tatáčov žánrové kotrmelce alebo nájazd do stredného prúdu. Ako sme už zvyknutí, kapelu stále definuje predovšetkým múdra hravosť a ľahkosť v textoch i vo zvuku. Napovedá to, okrem iného, tiež fakt, že na albume s celkovo trinástimi novými skladbami možno počuť ukážku z komunikácie letu kozmickej lode Apollo 13 alebo z vysielania stanice Hlas Ameriky.
Budete počuť tiež skvostnú trúbku Oskara Töröka, Parťákovy smyčce, Yellow Sisters, Doubravánek, dav z tohtoročného vystúpenia Tata Bojs na Colours of Ostrava, ktorý dostal veľký priestor v bonusovej piesni Národní alebo Jana Buriana a Marka Ebena. Títo dvaja si zahosťovali v piesni Rubik a Kubrick, popisujúcu stretnutie dvoch géniov modernej doby na dekadentnej párty. „Po sérii mojich, povedzme tematicky náročnejších textov, prišiel nápad o bizarnom stretnutí Rubika a Kubricka na dekadentnej party. Páčila sa mi predstava, že by sa niekedy skutočne stretli. Keď som text priniesol na skúšku, Mardoša mi povedal, že aj on už kedysi dávno napísal pár riadkov o Rubikovej kocke. Telepatické prepojenie tém sa nám občas stáva. Asi sa poznáme už príliš dlho. Pôvodne bol text v tretej osobe a až neskôr mi napadlo, že pieseň dostane väčšiu dynamiku, pokiaľ text rozdelíme na dialóg Rubika a Kubricka, pričom ja budem iba v úlohe rozprávača. Osloviť Jána Buriana a Marka Ebena bola vlastne prvá voľba, na ktorej sme sa všetci v kapele rýchlo zhodli. Bolo jasné, že stvárniť také významné osobnosti by mali taktiež osobnosti a navyše niekto, koho si vážime a kto má hudobne i ľudsky niečo odžité. A presne to obaja do bodky spĺňajú. Myslím, že svojej úlohy sa zhostili s ľahkosťou i s nadhľadom,” opisuje vznik piesne Milan.
Samotná Rubikova kocka sa potom výrazne premietla aj do vizuálneho konceptu albumu. „Z mnohých tém, ktoré sa na doske objavujú, je Rubikova kocka jednou z tých výtvarne najfotogenickejších. Ako symbol sa nám páčila z mnohých dôvodov. Jej vynález spadá do roku 1974, kedy sme sa ja, Bublajs a Jirka narodili. Zložiť album býva niekedy rovnaký hlavolam, ako zložiť rubikovku. Navyše, každá strana kocky má deväť políčok, čo je počet znakov v názve našej kapely (ak počítame i lomítko). A v neposlednom rade – tých deväť políčok symbolizuje deväť radových dosiek, ktoré sme doposiaľ nahrali. Je teda zrejmé, že iný symbol sme si pre obal ani zvoliť nemohli,“komentuje symboliku vizuálu Mardoša.
„Na začiatku bola Mardošova kresbička, kde bol názov Tata / Bojs rozpísaný do deviatich polí vo štvorci s lomítkom uprostred, čo sa mi veľmi páčilo a chceli sme to použiť spolu s kresbou na motívy Rubikovej kocky, no potom sa ukázalo, že dohromady to nie veľmi pasuje. Tak sme ten môj akvarel nakoniec ponechali čistý a s typografickým variantom pracujeme samostatne. Za dôležité považujem rovnako fakt, ako sa jednotlivé farebné polia v kresbe rozpíjajú a vpíjajú do seba. Môžeme to vnímať nielen ako prelínanie nás samotných v kapele, ale i hudobných štýlov, ktorých sa dotýkame,“usmieva sa pri vysvetľovaní genézy obalu Milan.
Obal, ako to už v prípade Tata Bojs býva, sa samozrejme premietne aj do ďalších vizuálov súvisiacich s novým albumom, okrem iného aj do podoby koncertov nadchádzajúceho Od A do B Tour. To štartuje v piatok 30. októbra s celkovo trinástimi zastávkami, vrátane vizuálne a scénicky najočakávanejšieho koncertu 12. 11. v pražskom Fóre Karlín.
Skvelá správa pre slovenských fanúšikov je, že 21. novembra kapela vystúpi v Bratislave: https://www.ticketportal.sk/event.aspx?id=21510
Zdroj foto: SOUL FOR SHOW / SUPRAPHON 2015