Nielen hodiny a dni strávené v štúdiu, ale tiež intenzívna ručná práca – aj to je dlhooočakávané nové, a zrejme posledné radové Priessnitz Beztíže, album, ktorý vyšiel vo vydavateľstve Supraphon 7. októbra a ktorý uvádza titulný singel Mrzáci i lyric video Tadeáša Haagera ku skladbe Tam na poli: http://y2u.be/zlncIVAUJ0Q. Kapela, ktorá sa na novinke podľa vlastných slov vracia „v kruhu na miesto činu“, sa pri tvorbe vizuálneho štýlu albumu spojila s grafickým designérom a pedagógom pražskej VŠUP Petrem Babákem a vznikol unikátny koncept – každý kus Beztíže je jedinečným dielom s kresbou niektorého z členov Priessnitz.
„Bolo to vlastne celkom jednoduché, stretli sme sa v kaviarni, kde som Petrovi navrhol, či by chcel navrhnúť design nášho nového albumu Beztíže. A pretože tuším, že minimálne v 90. rokoch sme šli na rovnakej vlne, čo sa hudby týka, bolo jasné, že Babák je náš človek. Potom sme to už nechali na ňom a jeho spolupracovníkoch z Laboratoře,” komentuje Jaromír Švejdík začiatok spolupráce.
Sám Petr Babák dodáva: „Beztiažne kresby – to bol základný impulz a nosná téma, keď chceš nakresliť niečo, čo dôverne poznáš, čo ovládaš, ale naším nástrojom ani náhodou. V rámci dvoch intenzívnych sedení tak následne vznikla úplne originálna sada boxov, na ktorých sa priamo podieľala ruka toho či onoho kapelmajstra. Niekedy záznamové kresby ako od Milana Grygara, inokedy prísny obal rovno použiteľný pre britskú postpunkovú kapelu Bauhaus. Dostali sme sa i vizuálne blízko k ikonickému obalu Unknown Pleasure od Joy Division, totiž jeden nástroj zložený z piatich čiernych fixiek zavesených do elastických gumičiek a nervná linka autora k tomu, to takmer dokázali… V tej hromade ale nájdete napríklad i celkom beztiažovú čmáranicu na prvý pohľad ako od polročného dieťaťa.”
Album je zabalený do priehľadnej DVD škatuľky tak, aby maximálne vynikol grafický koncept vytváraný špeciálnymi nástrojmi Laboratoře Petra Babáka a Matěje Hanauera. Na krátke video z procesu tvorby sa môžete pozrieť na Facebookovej stránke Priessnitz TU.
Pokresľovanie obalov ale nie je jediná ručná práca, ktorú kapela v súvislosti s albumom Beztíže absolvovala. Ako prezrádza Jaromír Švejdík, Priessnitz tak nazývajú aj spôsob, akým album nahrávali, teda „postaru“ po jednotlivých piesňach.
„Chceli sme nahrať pravdivý album, aby znel tak, ako hráme na pódiu, nič viac, nič menej. Bolo jasné, že na to budeme potrebovať veľké štúdio a veľkého producenta. Preto padla voľba na SONO a producenta Dušana Neuwertha, ktorý meria bezmála 190 cm, a patrí vo svojom odbore k tým najlepším. Celý koncept nahrávania vymyslel on, teda od prípravných prác v skúšobni, cez nahrávanie nástrojov v Sone a následne vokálov u mňa v Jeseníkách, až po záverečný mix,” dodáva Švejdík, ktorý zároveň priznáva, že Neuwerthův vplyv na finálny zvuk Beztíže bol zásadný: „S Dušanom sa poznáme dlhé roky, presne vie, aká sme kapela a čo potrebujeme. Album Beztíže má neuveriteľne prirodzený zvuk, no iba Dušan vie, koľko práce a pochybností ho to stálo.”
Priessnitz sa navyše stali kurátormi novembrového čísla časopisu Full Moon a aktívne spoluvytvárajú jeho kompletný obsah. Členovia kapely tu odhalia mnoho svojich inšpirácií a obľúbených kapiel, unikátna bude tiež obálka magazínu, ktorá vyjde hneď v dvoch podobách. Full Moon #67 v réžii Priessnitz vychádza 14. novembra. Album vznikol vďaka podpore OSA Partner.
Priessnitz Beztíže – Vianočné turné
- 12. – Brno, Sono Music Club
- 12. – Opava, Klub Art
- 12. – Olomouc, Jazz Tibet Club
- 12. – Praha, Palác Akropolis
- 12. – Plzeň, Anděl Music Bar
- 12. – Ústí nad Labem, Hraničář Ústí
- 12. – Račí údolí
Zdroj: Soul For Show / Supraphon 2016